Stäng

Den här hemsidan använder cookies. Du kan läsa mer här: integritetspolicy.

España-bloggen

En blogg om upplevelser, vardagstankar och smultronställen.

Åh denna teknik....

Rose-Marie Wiberg - måndag, december 07, 2015

Fjärrkontroller Jaha, nu har jag mina lugna dagar och kvällar hemma och hinner det jag inte prioriterat under hösten. För ett par helger sedan var jag i norra Spanien och bodde på trevliga hotell och där slog jag på TV:n och insåg att det var länge sedan jag hade min spanska TV på hemma.

Detta trots att jag i somras ändrade mitt avtal med Movistar så jag fick tillgång till massor av kanaler via Movistar TV-paket. Jag insåg nu också att det var roligt att titta på spansk TV eftersom jag förstår så mycket och hänger med i till och med en politisk debatt. Kanske borde jag skärpa mig och titta, i alla fall lyssna, mer på spansk TV.

Sagt och gjort. Nu ska det bli TV av. Jag traskar fram till TV:n och inser att efter installationen finns det hur mycket sladdar som helst bakom TV:n och flera olika fjärrkontroller. Movistar-kontrollen är lätt att hitta för det är mycket reklam på den. Min vanliga kontroll ligger bredvid och med den ska jag sätta på TV:n och reglera volymen. Så långt är allt bra. TV:n kommer igång och det är nu det börjar. Jag tar Movistar-kontrollen och börjar trycka på TV-guiden. Ingenting händer. Jag trycker på en annan knapp, Movistar-TV, ingenting händer. Knapparna med siffror borde väl ändå fungera – men nej. Då måste det säkert vara den första kontrollen jag ska använda för att få igång programmen. Jag trycker på ALLA knappar och det är enbart de vanliga kanalerna som jag får igång. Men vad är det som händer? Aha, nu vet jag. Den lilla svarta boxens lampa som ligger bredvid TV:n lyser röd. Jag undersöker boxen noga. Drar ur sladdar. Sätter i dem igen. Trycker på alla knappar igen. Drar ut sladdar på alla andra ställen jag kan – men återigen, ingenting händer.

På boxen står det att om det är fel på den lilla boxen kan man gratis sms:a till 1002 och skriva en text som även den står på boxen. Det är bara att ta fram mobilen, skriva texten och mitt telefonnummer, fylla i telefonnumret 1002 och trycka på sänd. Så ja. Undrar hur lång tid det tar innan jag får svar? Det tar inte mer än 5 minuter så kommer ett sms där det står att de nu undersöker linjen och återkommer så fort de kan. Efter tre minuter ringer min mobil. Det är 1002 som ringer. Inget fel har hittats så kvinnan frågar vilken lampa som lyser röd. Jag förklarar. Hon säger lugnt och vant:

”Ta Movistar-kontrollen, tryck på den avlånga knappen längst upp som har en röd figur. Vad händer nu?”

Jag trycker på den knappen hon beskriver och tittar på den svarta boxen och ja, vad händer? Den lilla gröna knappen lyser nu grönt. Ojdå, både TV:n och den lilla boxen skulle ju vara påsatta så klart med varsin kontroll! Det räckte inte med att sätta på TV:n. Tur att Movistar kunde lösa mitt lilla problem på 10 minuter. Och det på en lördag.

Kvinnan från Movistar avslutar samtalet med att säga att det var mycket vänligt av mig att höra av mig till Movistar. Hur orkar hon? Hade jag varit hon hade jag nog skrikit när jag lagt på luren: ”Vad är det för idiot som tror att man kan se TV utan att sätta på både TV:n och boxen?”

Det kanske hon gjorde också!

Nu står i alla fall TV:n på och det spanska språket fyller rummet.

Saludos y hasta pronto,

Rose-Marie